Hur säkra, eller osäkra, bör vi egentligen känna oss i det här läget?
Själv kommer jag inte att ge mig in i den kaotiska julkommersen inne i stan mer än vad jag absolut behöver (och nu minns jag med ens att jag kommer att vara just där imorgon, någon timme efter lunch). Tänk om det händer igen?
Jag gläds inte åt tanken att min sambo varje dag åker och jobbar i Gamla Stan, turismens själva nav i vår huvudstad. Inte heller att jag och min familj bor nära ett av de mål som säkert skulle vara aktuellt för attack, inte minst för att det ligger vägg i vägg med en stor tidningsredaktion. Städer som New York och London som levt med den här typen av hotbild i många år vet hur man agerar, men hur förberedd är man egentligen på att hantera något liknande i Sverige? Jag kan inte tänka på det utan att tycka att det är ganska otäckt.

