Vi är redan inne på dag två här i Lu1eå.
Idag har det repats på den stora, tjusiga scenen för första gången. Det har gått förhållandevis bra, det är mycket som ska sitta när det gäller koreografi, tajming och sång – samtidigt. Egentligen är det konstigt att man låter pressen vara med första gången artisterna kliver upp på riktig scen. Det är klart man är lite instabil och ovan när numret man gör tar klivet ut ur replokalen och in i verkligheten. Men de gånger jag har varit med i den här svängen har pressen alltid kommenterat efteråt: ”det såg lite darrigt ut, sången/lyften/dansen kändes inte helt som att det satt”. Det handlar om repetitioner, det är ju därför vi är här flera dagar innan. Lite extra pirrigt, eftersom vi är första nummer ut men det kommer att bli finfint. Och efter det går det som det går, det är inte mycket man kan göra för att påverka resultatet, mer än att göra sitt bästa.

Jag har citerats i press också. Läser man Aft0nb1adet kan man se mig göra ett väldigt kort och kärnfullt uttalande. På bild i sch1agerb1ogg finns jag också, men den ger jag inte mycket för. Maken till dubbelhaka har jag sällan sett.

Nu är det dags att göra sig redo för k0mmunfest. Klockan åtta travar ett helt gäng musikbranschfolk och artister ner på isen för att tillbringa 20 minuter utomhus, innan vi går in och äter middag. Jag hör redan artisterna muttra om att bli kalla och förkylda. Själv tar jag en varm dusch och klappar lite på den där dubbelhakan. Imorgon är det ett kamerarep och ett första genrep med publik. Då ska vi sätta ribban!


Det var grått och dimmigt när vi åkte ut till arenan, men det kvittar. Väl på plats vet man ändå inte om det är dag eller natt därute…


Artisten blir intervjuad av Aft0nb1adets T0bbe Ek, en hängiven schlagerfantast som bevakar varje deltävling, trots att han till vardags är baserad i London.


Den fantastiska isgrisen utanför hotellet är självklart ett Kodak moment. Grymt!

