På onsdagar kommer det leverans av nya DVD-filmer till vår videobutik. En videobutik som ligger på baksidan av vårt hus. Vi ränner där hela tiden, ibland flera gånger i veckan. Igår, när jag var ensam i huset (när dottern somnat) klämde jag ”Biutiful” med en fantastisk Javier Bartem i huvudrollen. I övrigt en film som gav mig sällsam ångest och olust i hela kroppen.
Idag, onsdag: premiärdag. Det blev The Tourist med mmmm…. Johnny Depp och hmmmm… Angelina Jolie. Johnny är inte bara snygg, han är bra skådis. Angelina Jolie är mer bara snygg, sådär overkligt barbie-snygg. Men någon vidare värst skådis är hon inte. Känsloregistret på vita duken är begränsat till kylig, sparsam med uttrycken och fast i ett och samma uttryck. Jag tror hennes utseende hämmar hennes skådespeleri. Hon vågar inte kliva utanför sitt utseende. Jag skulle vilja se henne i en riktig karaktärsroll, någon slags Helena Bergström-karaktär med snoret rinnande i ansiktet och ovårdat hår.
The Tourist kändes inte som någon helgjuten film, storyn var ganska förutsägbar men jag blev lite sugen på att åka till Venedig.
Så här tyckte andra:
Cinema
Aftonbladet
Expressen

