Jag har lite betänkligheter.
Soon-to-be-nioåringen har en kompis som är två år äldre som hon umgåtts med en hel del i sommar. Jag hör när de pratar med varandra att denna kompis tankar upptas väldigt mycket av sex och samlevnad just nu. På gränsen till vad jag tycker är normalt, nästan. Igår hörde jag ett samtal mellan dem, där hon berättade om ”killen sprutade vitt skum i tjejens mun”. Jag försökte luska lite var hon hade sett det, men ”jag vet inte” blev det undvikande svaret.
Nämnda kompis sov över igår, och vid sängdags fortsatte snacket, om onani, sex, snoppar och snippor. Jag vet inte om jag hörde fel eller inbillade mig, men jag tyckte till och med jag hörde något som liknade en invit med sexuell anspelning.
Jag är inte den som är pryd och dottern och jag pratar öppet om sånt här, det är inte det. Dessutom vill jag inte ge henne några hang-ups gällande sex, och vill gärna tala om för henne att det är skönt och naturligt. Men här tycker jag nästan att känns det på sin plats med ett förtydligande. Om att kroppen är din egen och ingen annans, och att ingen har rätt att tvinga dig till något som du inte vill.

Hm.

