Läser en krönika om Kent och turerna kring presskonferensen de arrangerade för ett tag sedan. De är inget mediavänligt band, vad jag förstår gillar de inte att prata med pressen eller göra TV-program och de behöver inte heller. Deras fans slukar all information om sitt favoritband ändå, från annat håll. Och de köper skivorna.
Presskonferenser är däremot ett riktigt otyg – får man dumma frågor i vanliga face-to-face-intervjuer är frågorna som ploppar upp på presskonferenser än mer idiotiska. Det är väldigt sällan man (läs: jag) vill arrangera sådana, för det skapar ofta bara en känsla av lätt fiasko.
Andreas Ekström från Sydsvenskan skrev nyligen denna krönika om Kent och konferensen. Jag håller med honom på nästan alla punkter, särskilt det där att seriösa journalister känner sig hotade när ”vem som helst” bjuds in till en presskonferens. Däremot gillar jag inte riktigt hur media nu börjar använda sig av negativa formuleringar såsom ”…krävde vita kläder på sina fans”. Kent har alltid haft cred i media, men det verkar vända nu. Att bandet uppmanade sina fans att komma klädda i vitt till konserten, tyckte journalisterna då var coolt, osvenskt och jag anar att många av dem kom riggade i vitt den kvällen. Men nu är det annat ljud i skällan, tydligen.
Och jag tror bandet själva skiter högaktningsfullt i allt det som pågår i den lilla media-ankdammen.

