Ibland vill jag bara vara liten igen. Obekymrad och med en omättlig nyfikenhet på livet. Liten och tjock som en smock. Och bli omhändertagen och vaggad i en mjuk famn, (Och ha en ovanligt ful hätta på huvudet.)

Jag undrar om det inte är den där betungande högen med redovisning och kvitton som jag måste gå igenom inför inlämnandet av deklarationen som gör mig deppig. Tolv stycken fakturor med kontokortsredovisning från Handelsbanken som måste matas in, bokföras och registreras. Jag har skjutit det framför mig i flera veckor nu. Jag hatar siffror! Jag villintevillintevillinte! ”Jag gör det imorgon”. Hela tiden. Fast jag vet att det måste göras, och görs det inte nu kommer det innebära nattarbete längre fram.
Nu har jag kommit så långt att jag har sorterat upp den efter månad, de ligger och stirrar på mig här på köksbordet. Det räcker att jag gör två per kväll, så är jag hemma. Det går fort, bara man gör det.

Ska bara…

