Tidningen Journalisten följer jag på webben. Bra verktyg i mitt jobb, ett bra sätt att lite snabbt hänga med i vad som händer i den lilla ankdamm där jag simmar om dagarna. Men jag blir nästan lite sur när jag läste ingressen på den korta artikel man skrev om Obamas twitterrekord efter valet i USA:

”Det här är på grund av er. Tack!” skrev Barack Obama till sina 22 miljoner följare på Twitter sedan det stod klart att han omvalts till USAs president.

Jag tycker faktiskt att man ska ha lite koll på språket när man är journalist. Nej, Håkan Lindqvist på Journalisten. Obama sa inte ”Det här är på grund av er. Tack!”. Det kan han omöjligen ha gjort. Jag är fullständigt övertygad om att han blev glad när han vann. Blev han sur och ironisk hade han sagt det du sa att han sa. Jag hävdar med bestämdhet att Obama sa ”Det här är tack vare er. Tack!”. Fast på engelska.

