20121228-091531.jpg
När jag rensade kattlådan igår tyckte jag det var aningens lite kissklumpar i den. Någon timme senare märkte jag att katten ofta gick till lådan men att det bara kom små, små skvättar. Eftersom vi så sent som i mars behandlade katten för just sådana besvär, var det bara till att ringa in till Bagarmossens djursjukhus för rådfrågning. När det handlar om befarade kiss-stopp vill dom gärna att man kommer in. Jag lydde rådet, påhejad inte minst av dottern, som jag märkte blev orolig direkt. Inte så konstigt, eftersom vi hade precis samma problem med vår fina Shrek, som vi ju faktiskt fick ta bort pga liknande problem, som gått på tok för långt.

Inget allvarligt konstaterades med vår stora bjässe. Det är inte totalstopp och han hade ingen överfull blåsa. Just överviktiga, kastrerade hankatter får ofta sådana problem, det är inget nytt under solen. Att han dessutom troligen lider av ”stressblåsa” fick vi också klart för oss. Många gäster under julen, och detta är resultatet.
Vi fick nytt foder, antiinflammatorisk medicin, blåsstärkande tabletter och en liten uppmaning att försöka få honom att gå ner i vikt. Det är inte det enklaste, kan jag avslöja. Vi ger honom minimalt med foder as it is, och jag tycker inte att det gör någon skillnad.

