Jag har två gnällgrejer som jag känner att jag behöver få ur mig. Sen kan jag med stor sannolikhet gå vidare i livet, glad och pigg som den snart 52-åriga lärka jag alltid brukar vara. Se där, vilka käcka utrop jag kan bidra med när jag bara vill.

Här följer gnäll nummer 1.

Jag är evinnerligt trött på slappheten hos media, som gör uppslag, löpsedlar och helsidor av folks tyckande. Det blir braskande rubriker av det som kulturfolk och kändisar skriver på twitter eller vad som gillas och ogillas på facebook. Kom igen, det är sådana icke-nyheter som gör att jag tappar tron på att det ens finns några journalister kvar, som är intresserade av det som karaktäriserade en journalist förr. Var är grävandet, var är analyserandet, var är avslöjandena? Jag skiter i om folk har åsikter om något så trivialt som om ett TV-program är bra eller dåligt! Tidningarna borde skämmas att blåsa upp sådant i ansiktet på folk. Det är dålig och slö journalistik, det visar att det råder brist på saker att skriva om.

Nummer 2 ber jag att få återkomma till. Jag håller just på att försöka ta mig igenom det.

