Morgonens utflykt till barnmorskemottagningen för att låta dem gräva runt i dom nedre regionerna, blev just så där jobbig som jag hade föreställt mig. Alltså, missförstå mig rätt. Jag är oerhört tacksam för att vi kvinnor, gratis och regelbundet, kan gå och undersöka oss, och på så vis upptäcka livmoderhalscancer. Men det gör inte det hela till en behaglig upplevelse.

Det grävdes. Det bändes. Det letades. Det ursäktades, ”oj, förlåt är det jobbigt?”. Ja, hur kul är det för det första att ligga utfläkt i den där stolen, med en nästan fysiskt penetrerande belysning rakt upp i mumindalen? Jobbigt är förnamnet, sa Bull. Erfaren expertis fick till slut inkallas och då gick det med en rasande fart och utan några allvarligare men.

Och tydligen ska jag vara glad över att jag fortfarande är en menstruerande kvinna, åldern till trots.

Fan tro’t.

