Läser att Reese Witherspoon och hennes man blivit stoppade av en polispatrull, för att bilkörningen indikerade att promillehalten kanske inte var helt på rätt sida strecket. Läser också hur hon hävt ur sig: ”Vet du vem jag är? Jag ska göra livet surt för dig!”. Och jag blir helt matt. Jo, hon är Reese Witherspoon? Står hon över lagen? Har någon rört henne med ett gyllene finger, och gett henne rätten att göra saker som vi andra, dödliga får böter och till och med fängelse för? Visst, det var inte hon som körde, men bara att hon satt där med någon som hon visste hade druckit, och sedan börjar ifrågasätta ett blås-test, tycker jag vittnar om dumhet beyond det tillåtna.

Och det fick mig att tänka på en kompis som en gång berättade om en av våra landspoeter, en musiker och författare som dåförtiden sågs mer eller mindre som en landsfader. Låt oss kalla honom Ulf. I verkligheten heter han nämligen det. Jämför man med historien ovan, är det ju en ren bagatell men det berör samma tema.

Min kompis jobbade på bensinmack. En dag klev Ulf in på macken. Han hade sina stora, mörka solglasögon på sig och han hade tankat. När han kom fram till kassan och skulle betala, bad han även att få betala för kvällstidningen, som han ämnade köpa. Han lämnade fram ett kontokort. ”Jag kan tyvärr inte ta kvällstidningen på det här drivmedelskortet, du får betala separat för tidningen”, sa min vän. ”Kom igen”, sa Ulf. ”Tyvärr, det går inte”, sa min vän. Ulf drog ner sina solglasögon och lät dem vila på näsroten. ”Du ser vem jag är, va?”, sa Ulf. ”Ja, du är Ulf Lunde11, va?”, sa min vän. ”Det blir tio kronor för tidningen”.

