landsort Roligaste anekdoten i somras var ändå när vi la till i gästhamnen på Öja. Bredvid oss la snart en liten segelbåt till. Ombord fanns en äldre man och hans holländska damsällskap. Vi hjälpte dem att lägga till och samtal uppstod. Mannen med det vita håret och skägget berättade att han just köpt båten och seglat upp henne från Mariefred. ”Jag har ännu inte riktigt fått kläm på henne ordentligt”, sa han försiktigt om båten. ”Jag förstår”, sa jag, oerhört initierat, sådär som båtfolk gör ute i skärgården. ”Men du har seglat tidigare, du kan segla?”, frågade jag. ”Ja, jo, det kan jag ju”, svarade mannen.

Lite senare la ytterligare en båt till bredvid oss. När de var klara med tillgörandet, hör vi en av männen ombord plötsligt utbrista, på klockren närkingska: ”Nämen, en kändis! Det är första gången jag stöter på en kändis så här!”. Jag och vårt sällskap tittade på varandra. Inte hade vi sett någon kändis? Undrar vem det är?

Det visade sig vara mannen med den lilla segelbåten.
Jag hade just frågat Sven Yrvind om han kunde segla…

