stockettNu är den färdiglyssnad, den sista (?) boken om Harry Hole. Jag säger inte att jag är besviken, för jag plöjde 19 timmars högläsning på mindre än en vecka. Den bara kändes lite… mastig. Som läsare/lyssnare leddes jag på så många villovägar, att jag till slut knappt orkade med i svängarna. så har inte dom tidigare böckerna sett ut. Och när Harry är lycklig, tappar han lite av sin ”Dirty Harry”-utstrålning, den trasiga och desperata. Och slutet… Det slutet kan ju inte bara lämnas hängande i luften, utan att inte släppa ytterligare en bok.

Nu kopplar jag bort deckargenren en stund, om jag kan. Sätter tänderna i Kathryn Stockett’s Niceville. Det är Anna Maria Käll som läser. En ljudbok MÅSTE ha någon som läser bra. Gärna lite överdrivet dramatiskt, än någon som bara l-ä-s-e-r bokstäverna. En inläsare måste fånga mig.

