Varför skäms vi över så jäkla många saker i landet Sverige? Varför bryr vi svenskar oss så mycket om vad andra ska tycka och tänka? Idag har jag läst två artiklar där man gör saker, eller främst inte gör saker, för att det är pinsamt och man skäms.

Båda artiklarna handlade om mat, och vad det säger om mig vet jag inte, men måndag är sedan många veckor nu min fastedag. Kan bero på hungerkänslorna att jag väljer ut matteportagen.

Ett reportage handlade i alla fall om doggy bags, dvs att man ber att få mat inte ätit upp, med sig i en påse hem. Eftersom det slängs ofantligt mycket mat i vårt land, är det här ett jättebra grepp som funnits i flera år. Jag tror att man på dom allra flesta krogar och restauranger kan få mat man inte orkat äta upp med sig. Men då tycker ‘folk’ att det är pinsamt; ”har hon ingen mat hemma?” och man är rädd att bli kallad snål. Kort sagt, man bryr sig väldigt mycket om vad andra ska tycka.

Den andra artikeln handlade om att äta ensam på krogen. Det är tydligen också lite skämmigt och något som man tycker är pinsamt.

Alltså, vad är det med folk? Kan vi inte bara, snälla, sluta bry oss så jävla mycket om vad andra tycker och tänker om oss? Var som du är, gör som du vill och bry dig inte så mycket om vad andra gör, eller vad andra tror att du gör eller inte gör. Har dom några problem med det, kan du skicka dom till mig!

