Yohio hamnar i medias hetluft allt oftare. Till viss del tror jag det handlar om att han inte är tränad att möta media, och att de runt omkring honom inte heller är det. Sedan tror jag också att vissa tror att artister alltid förväntas vara trevliga, och att man på något vis tycker att en artist är allmän egendom, bara för att man varit med i TV eller synts offentligt mycket.

Förstår faktiskt inte riktigt problematiken och ‘gnället’ i den här senaste historien: Yohio har anvisats en tid i ett köpcentrum, som centrumledningen basar över och är arrangör för, troligen i samarbete med någon butik i köpcentrumet. En timme där han framförallt ska prioritera att signera saker som fansen köpt. Det är absolut inget ovanligt förekommande, sist jag var med om en signering (med två erfarna och långvariga artister) var det precis likadant. Jag ser framför mig hur rubrikerna hade sett ut om han prioriterat de som ”bara” vill ha en autograf på papper. ”Jag köpte en jättedyr skiva men jag fick inte ens en autograf, det stod en massa före mig i kön med papperslappar som han skrev på istället!”. Om det finns tid över efter den officiella signeringen, brukar artister självklart skriva autografer till alla, men står det 300 personer i kö med en nyköpt CD i näven, är det rimligt att det finns någon sorts prioritetsordning. Och efteråt vill artisten inget annat än att gå och marinera kropp och händer i handsprit. Dom är ju inte mer än människor…

