Har man följt min blogg, vet man att jag gillar Jo Nesbø. Detsamma gör dottern. Inte deckarböckerna, men väl dom helt underbara böckerna om Doktor Proktor. Igår var vi och såg en förhandsvisning på Doktor Proktors Pruttpulver, på klingande norska såklart (”Doktor Proktors Prompepulver”, bara en sån sak!), med svensk text.
Jag tror nästan att jag skrattade mer än dottern och hennes två kompisar som var med. Jag älskade verkligen hur politiskt okorrekt den var: med föräldrar som var taskiga mot sina barn, föräldrar som viftade bort sina barn som flugor, svordomar och framförallt – pruttar. Jag gissar att ‘folk’ kommer att förfasa sig över den här filmen när – och om – den går upp på svenska biografer. Skådespelarna var oerhört bra, och den tossige doktor Proktor gestaltades alldeles ypperligt tokigt bra av Kristoffer Joner.
Något för alla barn (och vuxna) med kiss-och-bajs-humor att se fram emot!

