Nej, det är inte bögarnas fel. Inte alls.
Jag tror faktiskt det är sossarnas fel.

Låt mig förklara hur jag tänker.
För ibland händer det. Att jag tänker, alltså.

Vi svenskar, vi vill vara som alla andra. Vi vill inte ‘sticka ut’ eller vara annorlunda för då riskerar vi att ses som konstiga, eller rent av lite småtokiga. Vi vill äta, klä oss och se ut som alla andra. Vi vill smälta in och vaggas av den lugna, stora, trygga medelsvensson-famnen. Vi kikar bakom våra gardiner och häckar, på dom andra. På våra grannar och medmänniskor. Vad gör dom? Och varför? Men såg ni?! Vad lägger dom på grillen!? Haloumi-ost? Vad är det?! Näe, dom där XX – dom är allt bra konstiga, dom!

Det här känns som ett typiskt svenskt beteende, och det är ett beteende som jag tycker väldigt illa om. Varifrån kommer det? Och det är här jag börjat kika åt sosse-hållet, så som sosse-hållet såg ut ‘förr i tiden’, och åt det håll den delvis verkar vara på stark väg tillbaka till. Det där att alla ska vara lika, allt ska vara rättvist, alla ska ha lika mycket, ingen får ha mer… Dumma dig och fy om du har mer, kliver utanför ramarna och äter sushi på julafton och klär dig i kilt på midsommarafton, eller får framgång i ditt jobb. Så här har vi svenskar fostrats under många, många årtionden, sen tiden då man fick socialdemokratin med modersmjölken och liksom i arv.

Jag vet inte. Det är mer en tanke som slog mig. Men kan det vara så enkelt?

