IMG_5382.JPGHur är det egentligen, det här med hur slö man egentligen får vara?!

Ibland (eh, vänta förresten, läs ‘ganska ofta’) är jag så slö att jag tar bilen till jobbet, för att jag inte orkar trängas med folk, bli smittad av förkylningar, ebola, magsjuka eller är osocial i största allmänhet. Trots att det är betydligt billigare och går fortare att åka tunnelbana. Och tänk, vilken gräslig miljöbov jag är, varje gång jag gör sånt?! Attans mig, alltså!

Och så är det det här med att försöka vara duktig och nyttig. För ett par veckor sedan bestämde jag mig, att nu – nu jäklar ska det bli nyttigt värre här! Och så plockade jag fram den där råsaftcentrifugen som vi fick av svärföräldrarna för ett par år sedan. Och så inhandlades det äpplen, päron, morötter, broccoli, kiwi – ja, allt av frukt, bär och grönt som gick att mala ner och förvandla till juice.
Men det var ju när jag kom på hur jobbig den där jädra centrifugen är att göra ren, alla femtioelva delar som ska plockas isär och diskas varje gång. För att inte tala om hur oekonomiskt det är att göra slut på all frukt och grönt på en gång! Plötsligt kom jag på varför vi stoppade in den där prylen längst in, längst ner, förra gången. Och när någon sa till mig att det faktiskt är nyttigare för kroppen att ÄTA och TUGGA grönsaker och frukt, än att dricka dem – ja, då glömde jag nästan var jag ställt maskinen. Och det är sällan som det knaprats så mycket morot i det här hushållet, som det görs nu. Så, lite nytta gör den kanske ändå, där den står i skåpet, den där råsaftcentrifugen.

