Var nyss på kundmöte. Jag stog en stund och velade när jag klädde på mig imorse – ska jag klä upp mig fint eller vara mig själv? Det blev jeans och en grå tajt topp med armar i beige spets. Inte klädd som en lodis och inte uppklädd. Jag, bara.
När kunden öppnade dörren stod en kvinna, troligtvis yngre än jag, i svarta långbyxor och svart kavaj framför mig. Och då rasslade jag plötsligt ner ett par pinnhål på skalan och började närma mig lodis-strecket. Under hela mötet fick jag dessutom sitta och förklara att ‘jo, jag kan det här, jag har jobbat med det här i flera år, jag har många kontakter i media och jag levererar i de allra flesta fall väldigt bra, även om jag aldrig kan lova helsidor och morgonsoffor. De har tidigare jobbat med en gammal kollega till mig, som rekommenderade mig för detta uppdrag. Hon är jäkligt duktig och att kliva in efter henne är inte helt lätt. Men lite i mitt stilla sinne undrar jag om det hade något med min klädsel och ja, min något udda frisyr, att göra. Kanske, kanske att jag hade ingett lite mer förtroende om jag klätt mig lite annorlunda?

