Det kan ju vara någon läsare (nån av er två, haha) som undrar hur det har gått med alkoholen. Och jag svarar då, ”Åh, tackar som frågar!”. Det har gått riktigt bra. Jag drack min första droppe alkohol den 14 november, efter att ha varit totalvit i fyra månader. Utvärderingen av detta lilla experiment har gett följande resultat:  Jag känner att jag har minst lika roligt när jag dricker alkoholfri öl, som när jag dricker nåt med alkohol, så varför egentligen hålla på? I jobbsammanhang går det verkligen bort, så mycket är säkert.

Jag har också insett att en ibland blir sedd med väldigt skeptiska ögon, när en säger nej till alkohol. Jag har till och med blivit kallad tråkig på en tillställning hemma hos en bekant. Det är lite oklart om det helt enkelt var jag som person som var allmänt tråkig eller det faktum att jag inte drack. Kanhända var det en kombination. Jag kände mig inte alltför livad och uppåt, men det var en tillfällig formsvacka bara.

Jag kommer att fortsätta att vara restriktiv, till exempel kommer nyår att vara alkoholfri för min del. Och jag skiter i om jag blir kallad tråkig, präktig eller nåt annat projicerande. Alla får göra som dom vill, jag lägger ingen värdering i vad andra gör. Jag kastar inte onda ögat på folk som dricker. Och jag dricker också. Under december har jag druckit flera gånger. Det har varit julbord, födelsedagskalas och julfester. Men redan efter den andra mellanölen känner jag att det faktiskt räcker. Och vid nästa beställning blir det en alkoholfri öl istället, nästan lite i smyg. Och det känns skönt, på nåt vis.

